keskiviikko 7. syyskuuta 2011

Syysmarjoja

Vaikka kesästä on jäljellä enää pieni häivähdys lämpimimpinä alkusyksyn päivinä, se ei silti tarkoita, ettäkö luonnon tarjonta olisi lakastunut. Ei suinkaan, syksy on sienineen ja marjoineen erittäin satoisaa aikaa, joten sunnuntain päiväkävelyllä suuntasin Aikin kanssa parhaille ruusu- ja marja-aroniapuskille. Enpä olisi uskonut, miten ahnas marjakarhu koirastakin kuoriutuu - Aik tunkeutui suoraa päätä niille runsaimmille pensaikon kohdille ja mussutti marjoja välittämättä piikikkäistä oksista, puhumattakaan aronioiden kohtalosta. 

Ruusunmarja on melkoinen vitamiinipommi, sillä jo sadassa grammassa tuoreita marjoja on 14 kertaa enemmän C-vitamiinia, mitä ihminen päivässä tarvitsee. Ruusunmarjaa on perinteisesti käytetty anemian, päänsäryn ja infektiotautien hoitoon, ja se sisältää myös runsaasti A-vitamiinin esiastetta beetakaroteenia sekä lykopeenia. Lisäksi ruusunmarja sisältää paljon kaliumia, kalsiumia, magnesiumia ja rautaa sekä E-vitamiinia, joten melkoinen pakkaus on kyseessä. 
Ruusunmarjoja poimiessa maltti on kuitenkin valttia, sillä suurin osa siitä on siementä, jolloin suutuntuma kokonaisessa marjassa soseutettunakin on ehkä hieman epäilyttävä. Lisäksi tästä supermarjasta pitävät erityisesti myös toukat, joista ainakin pulleimmat kannattaa heivata pois, ellei kaipaa proteiinilisää ruokavalioonsa. Perkaaminen ottaa siis aikansa, mutta satunnainen siemen siellä täällä ei haitanne, mikäli marja menee kuitenkin blenderiin.

Maanantaiaamu alkoikin sitten aurinkoisen herättelevästi ravitsevalla ruusunmarjapuurolla ja pirteän oranssilla goji-cashew-seesam -kermalla. Teeman mukaisesti syksyn väreissä :)
Ruusunmarjapuuro
annos chia-hyytelöä (liotin siemenet soijajuomaan)
kourallinen goji-marjoja
reilusti ruusunmarjoja
kourallinen nokkosta
1 (pakastettu) banaani tai pari taatelia
1 tl vaniljaa, ripaus kanelia
(macaa, lucumaa, riisiprodea, siitepölyrakeita)

Liota gojeja chia-hyytelössä useampi tunti tai yön yli. Blendaa kaikki ainekset keskenään. Tarjoa goji-cashew-seesam -kerman kera:

kourallinen gojeja, pari ruokalusikallista cashew-pähkinöitä, 1 rkl seesaminsiemeniä

Liota goji-marjoja omassa astiassaan ja pähkinä-siemen -sekoitus omassaan parisen tuntia. Soseuta sauvasekoittimella ja sekoita puuron joukkoon. Nauti värikirjosta ja mausta!

Aik nauttii auringosta
NE SYÖ MUN MARJAN!

8 kommenttia:

  1. Moikka!
    Haluaisin kutsua sinut mukaan ensi vuoden Vegfesteille maistattamaan jotain haluamaasi herkkua.
    En löytänyt sähköpostiosoitetta blogista, mutta jos yhtään kiinnostuit asiasta niin laita viestiä: pekka.vegfest (ät) gmail.com

    Pekka

    VastaaPoista
  2. Mahtavia reseptejä ja hyvää tietoutta ruusunmarjasta! Itsekin tykkään käyttää marjaa. Samoin chia- siemenet ovat erityisiä suosikkejani! :)

    VastaaPoista
  3. Ruusunmarja ja chia ovat molemmat kyllä melkoisia ravinnepakkauksia, vielä kun niiden voimat yhdistää on lopputulos enemmänkin kuin osiensa summa! :)

    VastaaPoista
  4. Olipa sopiva resepti tähän vuodenaikaan! Ruusupensaat pullistelee marjoja, ja vain hetki sitten mietin mitä raakaherkkua niistä voisi valmistaa - eipä tarvitse enää miettiä! :) Kivan oloinen blogi, taidanpa viettää hetken jos toisenkin selaten myös vanhempia merkintöjä!

    VastaaPoista
  5. Ruusunmarja sopii kyllä hyvin erilaisiin raakapuuroihin ja smoothien sekaan! Jos sen maku ei nappaa on se onneksi melko mieto, jolloin se peittyykin herkästi. Itse pidän sen mausta, ja koitin tuohon puuroon laittaa ruusunmarjan ominaismakua tukevia aineksia, jotka eivät liiaksi peittäisi sitä. Tervetuloa, toivottavasti löydät enemmänkin itseäsi kiinnostavia reseptejä :)

    VastaaPoista
  6. Pahuksen toukat;D
    Marja-aronia on sellainen,mitä en ole vielä maistanut,ja se kiinnostaa. Ruusunmarjat ovat taas ihania:)

    VastaaPoista
  7. Todellakin, en tykkää toukista marjoissa! ;D
    Aroniassa on aika jännä maku, ei välttämättä ole marja siitä herkullisimmasta päästä, mutta kyllä se smoothien seassa menee hyvin.

    VastaaPoista