keskiviikko 3. heinäkuuta 2013

Vegan lunchbox - helppoa evästä töihin opiskelijabudjetilla

Kun on nelisen vuotta ehtinyt totutella säännöllisen epäsäännölliseen opiskelijarytmiin, tuntuu kellontarkka päivätyö vähintäänkin erikoiselta. Neljä viikkoa on kyllä mennyt hujauksessa, mutta samalla verottanut niin yöunia kuin mielenkiintoa keittiötä kohtaan. Mullistavia ideoita ei ole syntynyt, vaan monimutkaisinta, mihin tällä hetkellä kykenen, on työeväiden suunnittelu. Toisin sanoen edellisen päivän tähteiden latominen eväsboksiin, lainaresepteihin turvautuminen tai aidan matalimmalta kohdalta meneminen. Kuulostaa lattealta ehkä, mutta todellisuudessa ei sitä ole. Usein yksinkertaisimmat asiat toimivatkin parhaiten ja on enemmän kuin suotavaa vähän löysätä muttereita ohimolla ja olla vaatimatta enempää.

 
Eväät eivät siis ole olleet millään tapaa mullistavia, mutta ajattelin koota tähän ylös helppoja ja ravitsevia ruokia, joita eväsrasiassani on näkynyt. Aika edullisia nämä sapuskat ovat myös olleet, kun pääosaa vievät useimmiten pavut tai linssit, eikä kasviksetkaan enää tässä vaiheessa kesää maksa maltaita. Eväiden kuljettamisen kannalta puolen litran kookosöljypurkki on osoittautunut juuri sopivan kokoiseksi erilaisille papusalaateille ja keitoille, mutta kuvissa näkyvä lasinen säilytysastiakaan ei maksa paljoa Prismassa.

Ruokaisia salaatteja

Yksi vakioeväkseni oli seuraavanlainen muunnelma:
reippaasti papuja tai linssejä
lemppariyrttejä silputtuna (useimmiten basilikaa tai persiljaa, kokeile myös jotain uutta, kuten kanelibasilikaa!)
valkosipulin kynsi hienonnettuna
kurkkua, tomaattia ja/tai paprikaa
mausteita: AINA suolaa ja pippuria, mutta kokeile myös juustokuminaa, garam masalaa, kuivattuja yrttejä, chiliä...
loraus oliiviöljyä

Vinkkinä myös vanhat tutut:
Mössösalaatti
Quinoa-papu-salaatti
Avokado-kvinoatto
Papujen seuralaisena toimisi myös vaikkapa marinoitu parsakaali tai luumuinen versio.

Jotain lainattua, jotain uutta

Outin inkivääritofun seurana maistui uunitetut bataattilohkot:
Kuori ja pilko bataatti suuhun sopiviksi paloiksi ja laita kulhoon. Heitä pinnalle suolaa ja mustapippuria sekä loraus oliiviöljyä ja sekoita mausteet tasaisesti sekaisin. Paahda uunissa noin 180 asteessa puolisen tuntia, tai kunnes bataatti on kypsynyt.


Soveltelua ja vanhoja hyviä

Sushivariaatiot! Mielikuvitus vain rajaksi ja noriarkkeja rullailemaan. Seuralaiseksi sopii ihan tavallinen vihreä salaatti.
Pestolla maustettu quinoa maistuu myös kylmänä ja kulkee helposti eväänä.

6 kommenttia:

  1. Eväsideat ovat varmasti monelle tervetulleita. Itsekin olen aina tuskaillut, että miten saisi eväsruokittua itsensä monipuolisesti ja terveellisesti. Ja nopeakin yleensä pitäisi olla.
    Nyt minulla onkin harvinainen leppoisa ja työtön kesä (toisinsanoen työleiri omassa pihassa ;D ), ja olen päässyt nauttimaan kaikesta kesäihanasta aivan eri tavalla kuin monina kiireisinä kesinä.
    Sinulle toivottelen mukavia työpäiviä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun eväiden tekoon rutinoituu, ne alkavat syntyä melkeinpä itsestään :D Oman pihan työleirisi kuulostaa varsin mukavalta! Minullakin työt loppuivat jo, kyseessä oli vain kuukauden kesätyö, ja pääsen nyt nautiskelemaan lomasta (ja vähän myös opiskeluista :).

      Poista
    2. Millainen kesätyö sinulla oli?

      Poista
    3. Sosiaalialan töitä eräässä palvelukodissa. Mukava työ ja symppikset asukkaat, kesäkuu vierähti hujauksessa :)

      Poista
  2. Kuulostaa kivalta! Nyt voi sitten lomailla täydellä tilipussilla... =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Palkka se on pienikin palkka, lomailuun ei onneksi tarvitse ihan hirvittäviä summia :)

      Poista